Kedves ötödikesek!
Ma szükséged lesz tankönyvedre, füzetedre és munkafüzetedre!
Új témakört kezdünk:
TÁJÉKOZÓDÁS A VALÓSÁGBAN ÉS A TÉRKÉPEN
Ezen belül is az első téma: Miről mesél a térkép?
1. A térkép a tájékozódás fontos eszköze.
Nyisd ki a könyvedet és olvasd el a 127., 128. és 129. oldal
Jegyezzük le az eddigieket a füzetbe!
Új oldalra írd fel középre: TÁJÉKOZÓDÁS A VILÁGBAN ÉS A TÉRKÉPEN
Egy sor kihagyással az első téma címét: Miről mesél a térkép?
Egy sor kihagyással sor elejére írd le pirossal a következő fogalmat:
Térkép: A Föld felszínének arányosan kisebbített, felülnézeti alaprajza.
Nézd meg az alábbi videót:
A TÉRKÉP(Facebook fiókkal is be tudsz lépni.)
2. Nézzük, mi az atlasz? Olvasd el a 129.o. lap alján lévő érdekességet! Hogy tudnád megválaszolni röviden?
Írd le a füzetbe a válaszodat!
Atlasz:
3. Írd le a következő mondatot a füzetbe és folytasd! (Segít a tk. szövege.)
A jó térkép minden nyelven megérthető, mert....
4. Gondolkozz el azon, hogy Te milyen térképekkel találkoztál már?
Milyen célból használhatunk térképet?
5. Vedd elő a munkafüzetedet és old meg a mf. 59.o. 1. és 2.feladatát!
Régen is voltak olyan emberek, akik távoli tájakra utaztak el, amikről egyszerű rajzokat,
térképvázlatokat készítettek.
Készíts térképvázlatot Te is! :) Old meg a mf. 59.oldal 3. feladatát!
7. Méretarány:
Izgalmas kérdés, hogy hogyan készül a térkép, ugye?
Azt tudjuk, hogy a valóságot ábrázolja, de ha belegondolsz, ugye egyértelmű, hogy nem az eredeti méretben.
Míg egy radírt, ceruzát, hegyezőt eredeti méretben tudsz lerajzolni, addig például egy szekrényt nem, hiszen nem fér el a rajzlapodon.
Mit kell tenni ilyen esetben, hogy mégis tudd ábrázolni????
Gondolkozz!
.
.
.
IGEN! Le kell kicsinyíteni! Ügyes vagy! :)
A kisebbítést arányosan kell megtenni. A térképeken feltüntetik, hogy a valósághoz képest mennyivel kisebb a rajz, tehát hogy mekkora a kisebbítés mértéke.
Magyarország domborzata térképe:
Jobb oldalon felül látsz két számot köztük kettősponttal: 1:1 500 000
(Húzd el jobbra az oldalt!)
Így olvasod le: 1 aránylik az 1 500 000-hez
Ez azt jelenti, hogy ami a térképen 1 cm, az a valóságban 1 500 000.
Tehát az ábrázolt terület a valóságban 1 500 000-ször nagyobb.
Írd le a füzetedbe a következő fogalmat:
Méretarány: Megmutatja, hogy ami a térképen 1 cm, az a valóságban hány centiméter.
Írj le példának a füzetedbe egy méretarányt: pl.: 1:1 500 000.
Ha otthon van atlaszod, vagy térképed, akkor azokon is fogsz találni ilyen méretarányt.
8. Vonalas méretarány:
A térképeken a méretarány alatt egy vonalas beosztást is találsz.
Ez a vonalas aránymérték, egyszerűbben vonalas mérték.
Hogy mire használhatjuk?
Segítségével két földrajzi hely távolságát közvetlenül meghatározhatjuk.
Írd le a füzetbe a vonalas mérték fogalmát is.
9. Végezetül old meg a munkafüzetben:
Mf.: 60.o./ 4.
Mf. 61.o./6.,8.
Feltétlenül írd rá a nevedet a füzet és a mf.-i oldalak tetejére!
Fotózd le a füzetedben lévő vázlatot valamint a munkafüzetben elkészített feladatokat és küldd el IDE !
Füzetképethez küldök segítséget!
10. Gyakorló teszt!
Köszönöm a múlt órai munkát!
Az osztályból 13-an regisztráltak és még Meni kivételével, ők meg is oldották a tesztet. Van aki többször is, így ez a 12 tanuló a mai napon kap egy órai munka 5-öst! :)
Ötöst kapott: Adri, Szabi, Gergő, Flóra, Boti, Flávia, Marci, Niki, Vini, Áron, Ákos és Vitéz.
Gratulálok!😃
Meni, most már elérhető a teszt, így ki tudod te is tölteni!
Akik még nem jelentkeztek, azok az előző órai leírás alapján péntekig,(04.03.) kitölthetik a feladatsort, és akkor nekik is jár az órai munka ötös!
Hiányzik még: Csenge, Gréti, Szandi, N. Dávid, P. Dávid és Cintire.
(Regisztráció után én jóváhagyom a kérelmet, és ezután jelenik meg nektek a teszt.)
A témazáró dolgozat egyenlőre későbbi időpontra került. Szólok időben, ha esedékessé válik.
Addig is érdemes átnézni, és tanulni a füzetbe leírtakat!
Jó munkát kívánok nektek! 😃
Reni néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése