HOGY HASZNÁLD A BLOGOT

Jelenlét (Adj magadról életjelet minden nap!)

2020. április 29., szerda

Matematika 2020.04.29. (118.óra) - András bá

2020.04.29.                         118.óra
                       Nem elég a természetes szám!

1.) Természetes számok
(jele: N)
    – A természetes számok halmazába a nulla és a pozitív
       egész számok tartoznak.

N = {0; 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 11; 12…}

    –  A természetes számok halmazának végtelen sok eleme
      van.
    –  A legkisebb természetes szám a 0.
    –  A természetes számok halmazának nincs legnagyobb 
      eleme.
    –  A természetes számok halmazában az összeadás, és a
       szorzás végezhető el korlátozás nélkül. (A természetes
       számok halmaza az összeadásra és a szorzásra nézve
       zárt.)
  
2.) Video   A negatív egész számok (adósság, fagypont alatti
                 hőmérséklet is)(14:10)

3.) Video 2  
Negatív számok (3:44)
     
4.) Tk.:249-250.o.1 - 3.példa








 

Hf.:Tk.:251.o.3.f. és 252.o.4.f. (Kérem elküldeni!)

 

Matematika Betti nénivel 2020.04.29.

Kedves Ötödikesek !

Ma Online óránk van a Microsoft Teams felületén 10 órakor .Szeretettel várlak ott benneteket .

A mai óra címe :Nem elég a természetes szám 

I.Együtt át fogjuk beszélni a Tankönyv 249-250.oldalának mintapéldáit .






II. Megoldjuk közösen az általatok is remélhetőleg elkészített hőmérőmodell ,és kisautós modell segítségével a
1.  TK 251/1  (HŐMÉRŐS)    feladatát       
2.  TK 252/5  (KISAUTÓS)    feladatát

 A Témazáró feladatainak  megoldását a csütörtöki gyakorlóóránál fogod megtalálni !

                                                      Házi feladat nincs
                    






Testnevelés-Sportjátékok: kosárlabda (ápr. 29.)

Kedves gyerekek!

Ma folytatjuk tovább a kosárra dobásokat.
Egy szerencsekerekes bemelegítő feladatot küldök.  Keressetek egy labdát! Pörgessétek meg 10x!
Szerencsekerék bemelegítés

A kosárra dobásos feladathoz egy jól pattanó labdát keressetek, és mehet is a gyakorlás!
Kosárra dobás II.

Jó mozgolódást!
Szilvi néni

2020. április 29. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves ötödikes!

Ma Teams-en találkozunk.

- Ellenőrizzük a tegnapi feladatokat
- Összefoglalunk (TK. 77. oldal)
- Mf. 75. old. 2.

Erika néni

Matematika Edit néni (118. óra Egész számok összehasonlítása)

Kedves ötödikesek!

Ma a Teams-en dolgozunk, így minden nem kerül ide fel, a füzetedbe a hiányzó pici részeket majd leírod.

Ellenőrizzük a házi feladatot! Beszélgessünk róla!


Közösen dolgozunk a feltett vázlat alapján, de az összes feladat nem szerepel az óravázlaton!


ÚJ!!!  Órák a Teams-en, hétfőn és szerdán 10 órakor.
Mindenkit várok! A magyarázattal együtt könnyebben megérted az előjeles számok összeadását, kivonását. Feltétlenül vegyél részt az órákon!

Nyelvtan Angi néni IV.29.

Hahó ötödikes!


Mától egy teljesen új dologgal ismerkedhetsz meg. A szavak alakjáról és szerkezetéről lesz szó a következő néhány alkalommal.

Először a hangalak (H) és a jelentés (J) összefüggéseiről fogsz tanulni.

1. Minden szóhoz kapcsolódik egy hangalak (egy hangsor, amit leírunk) és egy jelentés. Csak akkor értjük meg a szavakat, ha a hangalakhoz jelentés is társul.

Nézd csak!

bjkéefubjk  →       ehhez a hangalakhoz jelentés nem társul, tehát nem tekintjük szónak (mi, de urdu                                  nyelven még lehet jelentése!)

ajtó  →     ehhez a hangalakhoz jelentés is társul: egy nyílás az épületek falán, amely ki- és bejárásra                   alkalmas, ezt tehát szónak tekintjük

Az eddigieket így is leírhatod:

Szó = H + J

Mielőtt tovább lépsz, azt még tudnod kell, hogy a hangalak és a jelentés kapcsolata megegyezésen alapul, illetve befolyásolja még a néphagyomány vagy az egyéni megszokás is.

Tehát a magyar nyelvben az ajtó azért azt jelenti, amit, mert ez a megegyezés született, más nyelvekben door (angol) vagy die Tür (németül) néven illetik. A jelentése ugyanaz, a hangalakja más.



2. Vannak olyan szavak a magyar nyelvben (és más nyelvekben is), amelyek a körülöttünk lévő élőlények, tárgyak, cselekvések, történések hangjait utánozzák, idézik fel. Ezek a hangutánzó szavak minden nyelvben hasonlóak, csupán azért térnek el, mert más anyanyelvűként más-más hangokat hallunk pl. a kutya ugatásakor.

Nézd csak! Hogyan ugat a kutya? Mindig attól függ, melyik országban vagyunk.

  • magyarul: vau-vau
  • angolul: woof-woof
  • németül: wuff-wuff
  • albánul: ham-ham
  • koreaiul: meng-meng
  • oroszul: gav-gav
  • törökül: hev-hev

Ugyanígy hangutánzó szavaink pl.: loccsan, zörren, zizzen, csattog, brummog.



3. Vannak olyan szavaink is, amelyek valamely mozgás, cselekvés, tulajdonság hangulatát jelenítik meg, ezek a hangulatfestő szavak.

Bizonyára már megfigyelted, hogyan nevetnek az emberek. Egyesek kuncognakvihognak, van, aki heherészik. Mások kacagnak, netán hahotáznak, és vannak, akik egyenesen nyerítenek.



A hangutánzó és hangulatfestő szavakat így jelöljük:

H ⇨ J


Nyisd ki a munkafüzeted!

Oldd meg az alábbi feladatokat!

  • 79. oldal: 2. feladat, a) és b) része is
  • 82. oldal: 3. feladat, a) és b) része is
  • 83. oldal: 7. feladat


Ha van kedved még rejtvényt fejteni, oldd meg a 80. oldalon a 4. feladatot is!


Jó munkát!

2020. április 29. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó ötödikesem!

Ma is a magánhangzókkal foglalkozhatsz. Tegnap már átnézted, hogyan csoportosítjuk őket, ma pedig a magánhangzótörvényekről lesz szó.

A magánhangzók szabályosan rendeződnek a szavakban és a hozzájuk kapcsolódó toldalékokban is. Az egyszerű szavakban érvényesülő magánhangzótörvényt hangrendnek, a toldalékokban érvényesülőt illeszkedésnek hívjuk.

  • Egy szó akkor magas hangrendű, ha csak magas magánhangzók vannak benne (eresz). Ha egy szó magas hangrendű, magas hangrendű toldalékot kap (ereszben).
  • Egy szó akkor mély hangrendű, ha csak mély magánhangzók vannak benne (kulcs). Ha mély hangrendű a szó, akkor mély hangrendű toldalék kapcsolódik hozzá (kulcstól). 
  • Egy szó akkor vegyes hangrendű, ha magas és mély magánhangzók is vannak benne (virágpor). Vegyes hangrendű szóhoz általában mély hangrendű toldalék illeszkedik (virágporhoz).

Oldd meg EZT , meg EZT , meg EZT , meg EZT a feladatot is! Hibátlan megoldásra törekedj!

Jó munkát!

Nyelvtan-Anikó néni

Kedves Gyerekek!


A mai órán témazáró dolgozat következik a Magyar helyesírás alapjai című részből.


A füzetedbe dolgozz egy üres oldalra! Szépen írj, mert ha kiolvashatatlan, akkor nem fogom értékelni!
A fotó minősége jó legyen! Nézd vissza!

Töltsd fel a dolgozatod IDE

 

 

A magyar helyírásról tanultak felmérése

  1. feladat

Alkoss mondatot a megadott szóalakokkal!

estélye................................................................................................................................................

estéje..................................................................................................................................................

hej............................................ ............................................................................................................

hely.......................................................................................................................................................

folyt....................................................................................................................................................

fojt.....................................................................................................................................................

2.feladat

Alakítsd át a következő mondatokat a megfelelő mondatfajtává! Az ige számán és személyén ne változtass!

A, Elolvastad a leckét?
Felszólító mondat..........................................................................................................................

B, Egyetlen feladatban sem hibázom.
Óhajtó mondat..................................................................................................................................
.
C, Táplálkozzatok egészségesen!
Kérdő mondat......................................................................................................................................

D, Aranyos ez a kutya.
Felkiáltó mondat..................................................................................................................................

3. feladat


Döntsd el a következő állításokról, hogy igazak-e vagy hamisak! Írd a mondtok mögé az I vagy H betűket!

1. A melléknevek végén midig hosszú az ú.............

2. Hosszú ű van a legtöbb főnév végén....................

3. A víz szónak minden toldalékos alakjában a szótőben marad s hosszú í............................

4. Van olyan főnév, ami u-ra végződik......................


4. feladat


Pótold a j, ly betűket a szavakban!

esté.........,kara..........., erké........, para..........., uszá............., fo.....togat, fo............tatás, sa.....og,

terebé....es, bó.........a, lesú....t, petrezse..........em, apá..........., nyá..........as, lapá.............., taré.............,

bog................as, szabá..............., gomo..........og, te.......föl



5. feladat
Sorold betűrendbe a következő családneveket!

Rákóczi, Dessewffy, Joó, Thököly, Werbőczy, Damjanich, Pesthi, Weöres, Wesselényi

.........................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................

6.feladat


Végezd el a nyelvtani műveleteket, majd írd le a toldalékos szavakat!

Mariann+ nak=...........................................

orr+ról=....................................................

nagyobb+ból=.............................................

gally+val=..................................................

Papp+val=.....................................................

Kis+vel=...................................................

Madách+val=..............................................

Kossuth+val=.............................................

méh+vel=...................................................


7. feladat

A következő szavakat illeszd a táblázat megfelelő oszlopába!

színpad, barátság, vízzel, rongy, tanmenet, bátyja, darázsfészek, szénpor, ponty, hegycsúcs, anyja, kútja, vassal, papagáj, anyu, Madách, lyukas, bakancs, tanú, Kossuth,



kiejtés elve
hagyomány elve
összeolvadás
részleges hasonulás
írásban jelölt teljes hasonulás
írásban nem jelölt teljes hasonulás













Jó munkát! Ügyes légy!

Anikó néni

Irodalom

Kedves Gyerekek!


A mai óra online élő óra lesz a teamsban találkozunk reggel 8 órakor.

Téma: János vitéz 19-20 fejezet TK 94-96.o.
Mf feladatok megoldása. 58-60.o.

Üdv: Anikó néni