HOGY HASZNÁLD A BLOGOT

Jelenlét (Adj magadról életjelet minden nap!)

2020. május 11., hétfő

Matematika 2020.05.11. (123.óra) - András bá

2020.05.11.                       123.óra
Egész számok összeadása, kivonása

1.) Ismétlés:
  • Mit értünk egy szám ellentettjén?
  • Fejezd be a mondatot! Bármely szám és ellentettjének összege ....................
  • Mit értünk egy szám abszolút értékén?
  • Fejezd be a mondatot! Bármely szám abszolút értéke mindig .......................
  • Negatív számok közül melyik a nagyobb?
  • Mi történik a számegyenesen, ha pozitív számot adsz egy számhoz?                  
  • Mi történik a számegyenesen, ha negatív számot adsz egy számhoz?
I.  Pozitív (+) szám kivonása helyett elvégezhetjük az ellentettjének (negatív (-) szám) a hozzáadását. 

II.  Negatív (-) szám kivonása helyett elvégezhetjük az ellentettjének (pozitív (+) szám) a hozzáadását.

2.) Tk. 259.o.16.f.   - Csak áttekintés! 



 
3.) Tk. 259.o.17.f.


 

Hf.: Tk.: 260.o.19.f. (Az összeadást kivonássá és viszont!) Megéri megcsinálni és elküldeni!


Testnevelés-Madarak és fák napja

Kedves ötödikes!

Mivel ma van a madarak és fák világnapja, a mai tesi órát is erre a témára alapoztam.
Egy szerencsekerekes játékkal készültem nektek.

Kattints a linkre, pörgesd meg a szerencsekereket, majd hajtsd végre a kiadott feladatot és ismét pörgess! Összesen 10x pörgess! Természetesen, aki szeretne többször is megteheti, mint tíz!

Szerencsekerék játék

Jó játékot!
Szilvi néni

Történelem - 05.12.

Kedveskék,
a pénteki tesztet nyolc tanuló még nem töltötte ki. Irgum-burgum!
Ők ma délután kettőig mindenképp pótolják!

Mostanra elkészült a vázlatunk, ami alapján elkészíthetjük a kódexünk lapjait.

1. Kérlek, válassz ki a magyarság őstörténetéről tanultak közül két témát! Ezekhez kell majd egy-egy kódexlapot készítened. ITT találod egy helyen a témával kapcsolatos korábbi óráinkat, ITT  pedig azokat a bejegyzéseket, amik a kódexekről szólnak.

2. Tervezd meg, hogy fog kinézni a kész kódexlap!
Hány hasábból áll majd, hol lesznek képek és hol szöveg, hova írod a címet, mettől meddig írsz (hol lesznek a margók).

3. Szedd össze a szükséges eszközöket!
A füzeted, egy szépen író tollat, grafitceruzát, színes filceket vagy ceruzákat, stb.

(Vigyázz, ha filccel dolgozol, átüthet a papíron! Ha mégis ezt választod, akkor csak a lap egyik felére írj, esetleg használj vastagabb papírt!)

4. Dolgozz az előző órákon kapott kérdésekre adott válaszaid alapján!
Fogalmazd őket kerek egész mondatokká! Használj olyan szavakat, mint az ezért, tehát, és, mivel, de... Ezek segítségével össze tudod kötni egymással a különállónak tűnő mondataidat.


5. Adj időt magadnak!
Szánd rá az időt, hogy szép munka kerüljön ki a kezedből!
A határidő: május 21. 16.00


6. Ha elkészültél, a munkádról készített képet küldd el a digitaliskata@gmail.com e-mail címre! (Tehát ne a másik e-mail címemre és ne messengeren!)

Nagyon várom, hogy lássam, mik ragadtak meg titeket a magyar őstörténetből, a honfoglalásról, stb. ☺️

Jó munkát!
Kata n.

Matematika Edit néni (123. óra Az összeadás, kivonás egyszerűbb alakja!)

Kedves ötödikesek!

Oldjuk meg a feladatokat közösen!


Gyakorolj!

1. Rövid alak, manók párosítása           https://learningapps.org/7864742

2. Összeadás kivonás rövid alakja       https://learningapps.org/7793081


3. Két jel helyett egy jel „piskóta”      https://learningapps.org/5471536

4. Számolás egyszerűbb alakkal          https://learningapps.org/7631861

5 Összeadás, kivonás rövid alakkal    https://learningapps.org/1958263

6. Összeadás, kivonás rövid alak         https://learningapps.org/7631865

Írd fel a füzetedbe, hogy a 6 feladat közül hányat tudtál elsőre hibátlanul megoldani.




Irodalom

Kedves Gyerekek!




Luca-nap a 3.b osztályban | Szent István Katolikus Általános Iskola

János vitéz 21-22. fejezeténél vagyunk.

1. feladat


Olvasd el a történetet, hogy felelevenítsd! Tk. 100-102 oldaig

2. feladat


Mf. 61.o/1, 2, 3, 4.
       62.o/5, 6, 7.

3. feladat


Töltsd fel IDE !


Jó munkát!


Anikó néni

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai órán várlak benneteket a teamsban élő órára 9 órakor.

Téma: What's the time?
          Speaking practice
         Mf 33.o/4
         Mf. 33.o/5.


See you on Monday morning.

Bye, Anikó néni
Katolikus hittan 5. a 2020. 05. 11. 

                                          Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Kedves Gyerekek! Május a Szűzanya hónapja, az Egyház közösen imádkozik Máriához. Most arra kérlek benneteket, hogy az alábbi linken lévő litániát imádkozzátok el ti is a hívekkel!
Ima:  Egy tized elimádkozása az elkészített rózsafüzéreden "Aki téged Szent Szűz a mennyben megkoronázott" titokkal.
Az alábbi linken gyakorló feladatokat találsz, első osztálytól felsőig. Érdemes megnézni, kipróbálni az alsóbb osztályok feladatait is, mert azzal ismételed a régebbi tananyagot!
Tananyag: Jézus a jó pásztor, tisztségek az Egyházban
Húsvét utáni órákon tanultunk arról, hogy Jézus feltámadása után még negyven napig itt maradt a Földön. Megjelent többször több helyen. Megerősítette a tanítványait, s elküldte őket, hogy hirdessék az örömhírt minden népnek. Azt mondta, hogy Ő olyan, mint a jó pásztor, aki terelgeti, vezeti a nyáját, megvédi a vadállatokról, még az életét is adja a nyájért. Mi vagyunk Jézus bárányai, mindannyiunkat a mennybe szeretne vezetni, terelni.
Jézus elküldte tanítványait minden néphez, ők az apostolok. (Az apostol küldöttet jelent.) Pétert kiválasztotta a többiek közül, s őt nevezte ki földi helytartójának. Ők kézrátétellel adták tovább a Jézustól kapott hatalmat. Az apostolok utódai a püspökök lettek, Péter utóda a pápa. A püspökök segítői a papok, diakónusok, a szerzetesek, s a hitoktatók.
Feladat: Járj utána, hogy ki most a pápánk, ki az egyházmegyénk püspöke, s kik jelenleg vásárhelyen katolikus papok!

Természetismeret (05.11.)

Kedves Gyerekek!


A mai napon gyakorolni fogjuk a múlt órán tanultakat: Nappal vagy éjszaka?

Remélem sikerült elolvasni a múlt órai anyagot a tankönyből. Ha nem, akkor ma kérlek pótold! (tk.144-148. o.)

1. Teszteld a tudásod a következő játékban:



Remélem ügyes voltál! 😊

2. Munkafüzeti feladatok:
Vedd elő a munkafüzetedet és old meg önállóan a következő feladatokat:


  • mf. 75. old./ 2.
  • mf. 76. old./ 3. és 7.
  • mf. 77. old./ 8.
Szükséged lesz a tankönyvedre is! Jó munkát kívánok!

Ha készen van ellenőrizd a munkádat a javítókulcs alapján!
Javítókulcs:






Küldj nekem képet a munkafüzeti feladataidról IDE (DropBox)

Szép napot kívánok!

Reni néni

Angol - Éva néni

Hello!
Happy Monday!

Let's check your homework!

Page 57 exercise 3

There's a café near here.                              Yes, there IS.
IS THERE a café near here?                        No, THERE isn't.

There are two theatres.                                 Yes, there ARE.
ARE THERE two theatres?                          No, THERE aren't.


Pipálod, ha jó, javítod, ha nem ezt írtad.

Továbbra is az olvasmánnyal fogunk foglalkozni.
Olvasd el újra az 56. oldalon a 2. feladatnál lévő olvasmányt. Ne törődj vele, hogy jól ejted-e az idegen helységneveket, csak olvasd legjobb tudásod szerint végig a 3 párbeszédet.

Most figyelmesen nézd meg a 3 kérdést, ami a szöveg fölött található.
1. What is the name of Ravi's town?      -    Mi a neve Ravi városának?
2. Which of the places in exercise 1 does Ravi mention?    - Az 1. feladat helyszínei közül Ravi melyikeket említi (=mention)?
3. Which of the places are in the town?  - Az említett helyek közül melyek találhatók meg Ravi városában?

Válaszolj ezekre a kérdésekre angolul egész mondatban!

Fordítsd le a 3 párbeszédből az általad kiválasztot KETTŐT!
A fordításhoz használhatsz szótárt vagy családtagot:) Az egyetlen dolog amit tilos az az, hogy bemásolod az egész szöveget a Google fordítóba és kész. Mivel a Google fordító mindig vét értelmezési hibákat, így bármikor felismerhető, ha azt használtad, és az azonnal büntit eredményez.

Ha jól sikerül, jó jeggyel jutalmazom, ha nem sikerül nagyon fényesen, akkor pedig sokat tanulsz belőle, rossz jegyet nem adok. 😊

Emailben küldd a munkádat: csillag.eva@vargatamas.hu

Have a nice Monday!:)


Matematika Betti nénivel 2020.05.11.

Kedves Ötödikesek !

                                         Az egész számok kivonása

Ellenőrizzük a házi feladatot !
Tk 258/14 b)c)d)
 Én most csak a számolást írom le,neked rajzolnod is kellett.Ha hibás ,javítsd !
b) (+3) + (-9) = (-6)      (+6) + (-12) = (-6)      (-11) + (+9)=( -2)        (-15) + (+3) =(-12)
c) (+17) +(-17) =0        (-11) + (+11)= 0          (-19) + (+19)= 0          (-5) +(-5) = (-10 )
d) (-3) + (-5) = (-8)       (-8) + (-9)  =(-17)        (-12) + (-4) =(-16)       0 + (-3) =(-3)

A mai órán az egész számok kivonását tanuljuk !

Az első oszlopban pénzt költök ( pozitív szám kivonását végzem )
Ekkor csökken a vagyonom,vagy az adósságom nő.
A második oszlopban adósságcédulát szerzek (negatív szám hozzáadását végzem )
Ekkor is csökken a vagyonom vagy az adósságom nő.

Ha jól megnézed, mindkét oszlopban ugyanannyit kaptunk végeredményül.

Szabály: Pozitív szám kivonását helyettesíthetjük,a kivonandó ellentettjének hozzáadásával.(És fordítva.) Negatív szám hozzáadását helyettesíthetjük,a kivonandó ellentettjének kivonásával.

(A szabályt írd le a füzetedbe !)
(Azzal számolj a kettő közül,amelyik a számodra az egyszerűbb!)


A plusz előjelet nem szükséges kiírnunk,ezért az eddigieknél egyszerűbben is írhatjuk a műveleteket !
Pl:(+3) + (+17)  egyszerűbben   3+17=20  
    (+5) - ( +10)  egyszerűbben   5-10 =(-5)
    (+7) + (- 9 )=(+7) - (+9)   egyszerűbben   7-9  = (-2) 
    (-16) + (-5) = (-21)  
    (-6) + (+12)   egyszerűbben (-6) +12 =6
   A példákat írd le a füzetedbe !







Valaki átvállalja az adósságot, vagyis pénzt ad. Ekkor növekszik a vagyonom.
 

Szabály :
Negatív  szám kivonása helyett, ugyanolyan abszolút értékű pozitív  szám hozzáadását végezhetjük .
(Írd le a szabályt a füzetbe !)

Oldd meg önállóan a Tk 258/14 -es e) f) g ) és a  Tk. 259.o.16.feladatát ! végig !
Ahol tudsz ,számolj egyszerűbben !                                        
 Fényképezd le,és küldd el IDE 



  Gyakorolj a Learning Appss-sal !
     feladat 1        feladat 2        feladat 3

                                       JÓ MUNKÁT !
 

Angol-Heni nénivel 2020.05.11.

Dear Student!

Ma 9 órakor online óra lesz. Várlak!
Készítsd elő a tankönyvet, munkafüzetet és a szótárat!

A csütörtöki feladataitok közül az első kettő rendben volt.
 A munkafüzet 42./3. feladatának küldöm a javítását!
2.  bedside table
3. chest of drawers
4. bed
5. wardrobe
6. rug
7. lamp/ chair
8. desk

Ha véletlenül valaki nem tudott csatlakozni az órához ezeket a feladatokat gyakorolja:
1. Tankönyv 52./2. A szöveg olvasása és fordítása. FELELÉS lesz belőle.
2. Tankönyv 52./3.  Szavak gyakorlása
3. Munkafüzet 43./5.
























4. Munkafüzet 43./6.














Goodbye, Heni néni

2020. május 11. Etika

Kedves ötödikes!

A legutóbbi feladatot Ákos, Flávia, Flóra, Gergő, Meni, Marci, Dávid, Niki, Vini és Adri töltötte fel. Köszönöm szépen, hogy tartottátok a határidőt, ügyesek vagytok! A többiekét még várom ma, holnap pedig beírom a jegyeket. :)

Új témánk:

Mit jelent vajon a nem megújulú és a megújuló energiaforrás?

A nem megújuló energiaforrások korlátozottan találhatók meg a föld felszínén vagy alatta, és kitermelésük egyre költségesebbé, felhasználásuk egyre környezetszennyezőbbé válik. Ilyen például a kőszén, a kőolaj.
A nem megújuló energiaforrások használata káros hatásokat okoz, például a levegőszennyezést vagy a vízszennyezést.

A megújuló energiaforrások olyan természeti jelenségek, amelyekből energia nyerhető. Megújuló energiaforrás például a szél, a nap, a víz.
Alkalmazásuk nem rombolja a környezetet.


Feladat:

„A Föld mindenki szükségletét ki tudja elégíteni, de a kapzsiságát nem." (Mahatma Gandhi)

1. Gondolkozz el a fenti idézeten! Másold is le a füzetedbe!
Szerinted mi a különbség a szükséglet és a kapzsiság között? Írd le a füzetedbe a válaszod!

2. Gyűjts találmányokat, amelyek magyar tudósok nevéhez fűződnek! Írd le a füzetedbe!
(pl.: Irinyi János - zajtalan és robbanásmentes gyufa)

Töltsd fel a füzetedről készült képet IDE!
A feladatra ismét két hetet kapsz. Határidő: május 22.
Jegyet kapsz rá!

Erika néni

2020. május 11. Német

Kedves ötödikes!

Ma 9 órakor Teams-en találkozunk!
Gyere, hiszen ma új leckét kezdünk!

Feladatunk:
megbeszélni a Tk. 55-57. oldal szókincsét.

Erika néni