HOGY HASZNÁLD A BLOGOT

Jelenlét (Adj magadról életjelet minden nap!)

2020. április 28., kedd

Matematika 2020.04.28. (117.óra) - András bá

2020.04.28.                         117.óra
 Dolgozat - javítása
Kör,háromszög,szögfajták

1.) Milyen szögfajtáknak a nagyságát adtuk meg?



a)      38°  hegyesszög

b)      97°  tompaszög

c)     146° tompaszög

d)     180° egyenesszög
e)     295° homorúszög
f)      360° teljesszög

-------------------------------------------------------------------------------
 
2.) Mérd meg a megadott szögeket, írd le a szögek görög betűjelét, nagyságát

a) alfa betűjele  𝛂 = 53⁰
   

b) béta betűjele  𝛃 = 1  

c) gamma betűjele  𝛄 = 300⁰
   

d) delta betűjele  𝛅 = 93⁰
   


----------------------------------------------------------------------------------

3.) Nevezd meg az ábrán látható szögek fajtáit

    

          𝛂: tompaszög
            𝛃: tompaszög (derékszög)
            𝛅: homorúszög
      𝛆: hegyesszög

---------------------------------------------------------------------------------
4.) Nevezd meg a kör részeit!
                                         
                                        r: sugár
                  h: húr
                  d: átmérő
                  s: szelő
                 O: origó (középpont)

--------------------------------------------------------------------------------

5.) Rajzolj egy O középpontú 3 cm sugarú kört!

 Rajzolj a körbe egy körszeletet! Színezd ki zöldre!

     Rajzolj egy körcikket is a körbe! Színezd ki kékre!
 

---------------------------------------------------------------------------------

6.) Szerkessz háromszöget, ha oldalai:
     a = 65 mm, b = 35 mm, c = 4 cm!
    (Adat, vázlat, számozással, szerkesztés)


---------------------------------------------------------------------------------

7.) Rajzolj szögmérő segítségével szögeket!    

 

---------------------------------------------------------------------------------

8.) Rajzolj egy AB = 9 cm-es szakaszt! Szerkeszd
     meg az 1/4 részét!


---------------------------------------------------------------------------------

9.) Szerkeszd meg a síkon azokat a pontokat, melyek az
     AB = 5 cm-es szakasz mindkét végpontjától,  A-tól és
     B-től is 3 cm távolságra vannak!





THE END

Matematika Betti nénivel 2020.04.28.

Kedves Ötödikesek !

Kijavítottam a geometria felmérőket .Sok szép dolgozat született .Az érdemjegyeket megtalálod a Krétában . Levitől  Fláviától és Dzsenitől még nem kaptam !!!
Holnap kiírom a blogba a dolgozat megoldását ! Szerdán 10 órakor online órán is találkozni fogunk !

Az idei tanévre befejezzük  a geometria tanulását,a szerkesztéseket !
A számokkal foglalkozunk ismét ,először a negatív számokkal ismerkedünk meg ,majd a tizedes törtekkel  foglalkozunk .

A mai órától újra a négyzetrácsos füzetedre lesz szükség.
Megnézzük, milyen esetekben van szükségünk negatív (mínusz előjelű )számokra ?

Írd fel a füzetedbe a mai dátumot ,és címnek :Nem elég a természetes szám

1. Ennek megértéséhez nézd meg figyelmesen a következő VIDEÓT !

Írd le a füzetedbe :

Negatív számok a hétköznapokban :
        - adósság 
         -hőmérséklet
         -tengerszint alatti mélység 
         -parkolóház
         -időszámítás 
         -számegyenes

2.Készpénz ,adósság fogalmának  megértéséhez nézd meg a következő 
 KÉSZPÉNZ, ADÓSSÁG VIDEÓT !
     
  Írd le a füzetedbe!

  100 forint vagyon jele:         + 100
  100 forint adósság jele:        - 100
  100 forint vagyon ellentettje :  - (+100) = -100  (100 forint adósság)
  100 forint adósság ellentettje: - (-100) = + 100  (100 forint vagyon)


A zárójel elé írt mínusz jel azt jelenti, hogy a zárójelbe írt szám ellentettjét kell venni.
A zérus (nulla) ellentettje önmaga.
(A szabályt pirossal másold le a füzetedbe !)

3.Oldjuk meg közösen a következő feladatot ! A feladat megoldását írd le a füzetedbe !

a) (+18) + (-12) = +6   
    18 Ft-ból megadja a 12 Ft adósságát ,így 6 Ft készpénze marad .

b)(+12)+(-18)=  -6
   12 Ft-ját odaadja a 18 Ft tartozás fejében ,de még mindig tartozni fog 6 Ft-tal ,így 6 Ft adóssága       marad.

c) (18)+(18)=0
  18 Ft -ból megadja a 18 Ft tartozását ,nem marad egy fillérje sem ,vagyis 0 Ft -ja marad .


Házi feladatod lesz a Tk.251/1 -es feladatához elkészíteni a hőmérőmodellt .
                               és a Tk 252/5.feladatához a számegyenest rajta a fával és a házzal ,és külön        a kisautót is !

A feladatokat magukat NEM KELL megoldanod ! Az online órán fogjuk együtt megoldani őket az általad elkészített segédeszközök segítségével .

                                                   Elküldendő feladatod nincs !

Holnap 10 órakor várlak az online órán az elkészített segédeszközeid legyenek előtted és a tankönyved ,füzeted !

Matematika (117. óra Az egész számok abszolút értéke)

Kedves ötödikesek!

Nézzük meg a házi feladat megoldását részletesen!
tk. 252 / 5
Ha a kisautó sofőrje a ház fele néz, pozitív számot írok, ha az autó sofőrje a fa fele néz negatív számot írok.
Ha az autó előre halad összeadással jelzem, ha az autó tolat kivonással jelzem.

Tedd a ceruzád hegyét a számegyenesedre és kövesd végig még egyszer, hogy mi is történt. Mindig a 0-ból indulj!

a) a ház fele néz és előre halad 5, majd 6 egységet: (+5) + (+6) = + 11-re jut az autó
b) a ház felé néz, előre halad 8 egységet, majd tolat 4 egységet: (+8) - (+4) = +4 -re jut az autó
c) a ház felé néz, előre halad 6 egységet, majd tolat 9 egységet: (+6) - (+9) = - 3 -ra jut az autó
d) a ház felé néz, előre halad 6 egységet, majd a fa felé fordul, és ismét előre halad 9 egységet:
    (+6) + (-9) = - 3-re jut az autó
e) a fa felé néz (mínusz jel), és tolat (kivonás) 5 egységet: 0 - (-5) = +5-re jut az autó.
f) a fa felé néz a sofőr (mínusz), előrehalad 7 egységet, majd tolat (kivonás) 8 egységet:
     (-7) - (-8) =  +1-re jut az autó.

tk. 251 / 3
A vagyon + előjelű, pozitív, az adósság - előjelű, negatív.
a) 18 vagyon + 12 adósság = 6 vagyon           (+18) + (-12) = + 6
b) 12 vagyon + 18 adósság = 6 adósság          (+12) + (-18) = - 6
c) 18 vagyon + 18 adósság = 0 Ft                    (+18) + (-18) = 0
Ez egyszerűbb, mint a kisautó.

tk. 251 / 2
a) 5 hét telik el, a vízszint 5x3 = 15 dm-rel csökken + 12 dm-ről. Tehát "lecsúszik" -3 dm-re
b)  -6 dm-ről 15 dm-t nő, felfelé emelkedik a vízszint, +9 dm lesz.  Augusztus 5 lesz.

117. óra Az egész számok abszolútértéke

1) Nézd meg Balázs bácsi zenés videóját, végezd el gondolatban a feladatok megoldását. (Tedd ki a videót egész képernyőre!)

https://www.youtube.com/watch?v=tNKRBrg_78Y 

Készíts a füzetedbe egy ugyanilyen számegyenest!




2) Nézzük meg, majd írjuk le, mit értünk egy szám abszolútértékén!



Írjuk le az első dián levő szabályokat a füzetbe is! Stoppold le a videót 1:25 -nél!


3) Nézzük meg a példákat a videón!
Csak az 5. példát írjuk le!
Mennyivel egyenlő? 6:55 -kor stoppold le és írd le a füzetedbe!

A hiányzó értékeket írd be!
A videó többi részét csak nézd meg!

Hf. Az ellentett és az abszolút érték szabályát tanuld meg! Ki fogom kérdezni!

Írni, illetve rajzolni!
tk. 255 / 10 a)  Ez egy számegyenes, piros, kékkel jelölések.
              10 b)  Ez a második számegyenes! Itt zölddel és feketével kell dolgoznod.
              10 c)  Válasz írása
A feladatot holnap a Teams-es órán leellenőrizzük, megbeszéljük.
Beküldened nem kell semmit, de megcsinálni IGEN.


Várok mindenkit holnap, szerdán 10 órakor!😊









Nyelvtan Angi néni IV. 28.

Kedves ötödikeseim!
Ma csak ezt a tesztet kell kitöltened a helyesírási alapelvekről.
Ha nem vagy biztos magadban, akkor nézd át az előző órák játékos feladatait!
A feladatlap szerda délig tölthető ki. Kérlek az igazi nevedet add meg!
A direktcímhez íed be : Alapelvek felmérés.
Dolgozat
Jó munkát!

Történelem - 04.28.

Kedvesek,

igyekszem folyamatosan javítani a dolgozatokat. Amiket eddig megnéztem, nagyon ügyes munkák voltak.

Ma nekilátunk egy kódex megírásának. Ehhez elsőként vázlatot fogunk készíteni.

Az alábbiakban kérdéseket találsz majd.
Haladj sorrendben, keresd meg a választ az összes kérdésre, így lesz egy vázlatod a kódexedhez.
A füzetedbe dolgozz!


1. A monda szerint honnan származnak a magyarok?  
     tk. 148. o.


2. A tudományos álláspont szerint honnan származnak a magyarok? Mi alapján állítják ezt?  (tk. 148. o.)

3. Mikor és milyen útvonalon haladva jutottak el a magyarok a Kárpát-medencébe? (atlasz 12. o.)

A magyarokat hét vezér vezette, akik a hét törzs vezetői voltak. 

4. Mi volt ezeknek a törzseknek a neve? (tk. 151. oldal)

5. Mi volt a hét vezér neve?

6. Mikor és hol kötöttek vérszerződést egymással? (tk. 152. oldal)




2020. április 28. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves ötödikes!

Ma is ismétlés a témánk. Jövő héten kedden pedig egy dolgozat lesz a négy alapelvből.

Gyakorló feladatok a mukafüzetben:

Mf. 72. o. 2.
Mf. 73. o. 6.
Mf. 74. o. 2.

És egy kis KAHOOT-játék ITT!

Saját neveddel játssz, hogy felismerjelek! Többször kitölthető!
A legjobb eredményedre kis jegyet kapsz! :)

Holnap Teams-en találkozunk! Ott ellenőrizzük majd a feladatokat.

Erika néni

2020. április 28. Német

Kedves ötödikes!

Köszönöm a tegnapi Teams-részvételt. Hiányzónk nem is volt! :)

Jövő héten kedden lesz egy kis dolgozat a melléknevek fokozásából.

Egy kis gyakorlás mára: Mf. 39. oldal 5. feladat

Vergleiche die Tiere. Hasonlítsd össze az állatokat!
Menni fog!

Leírom az első sort:

🙂 Der Delfin ist schnell.
🙂🙂 Der Löwe ist schneller.
🙂🙂🙂 Das Känguru ist am schnellsten.

Most mindig az ist lesz a ragozott ige!

A füzetedbe írd, ha itt kevésnek érzed a vonalakat!

Ellenőrzés

Töltsd fel a feladatodról készült képet IDE!
Határidő: péntek 16 óra!

Erika néni

2020. április 28. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó ötödikesem!

Ismételd át, mit tanultál a magánhangzókról!

A magyar nyelvben 14 magánhangzó van: a, á, e, é, i, í, o, ó, ö, ő, u, ú, ü, ű. Többféleképpen csoportosíthatod őket.

1., A kiejtés időtartama szerint vannak rövid és hosszú magánhangzók.
Rövid magánhangzók:   a, e, i, o, ö, u, ü
Hosszú magánhangzók: á, é, í, ó, ő, ú, ű

Oldd meg EZT , meg EZT a feladatot! Hibátlan megoldásra törekedj!


2., A nyelv vízszintes mozgása szerint magas és mély magánhangzókról beszélünk.
Magas magánhangzók: e, é, i, í, ö, ő, ü, ű (teniszütő!)
Mély magánhangzók: a, á, o, ó, u, ú (autó!)

Milyen vadon élő állatokat ismersz? A blogbejegyzés alá írj 5 olyan vadállatot, amelynek a nevében csak magas magánhangzók vannak, és 5 olyat, amelyben csak mély magánhangzók vannak!


3., Az ajak működése szerint vannak ajakkerekítéses és ajakréses magánhangzók.
Ajakkerekítéses magánhangzók: a, o, ó, ö, ő, u, ú, ü, ű
Ajakréses magánhangzók: á, e, é, i, í

Oldd meg EZT a feladatot! Hibátlan megoldásra törekedj!


Szorgalmi feladat: EZ . Kicsit nehezebb, mint a többi, de bátran próbálkozz meg vele!


Találkozunk május 6-án 17 órakor a Teamsben!

Jó munkát!


Angol-Anikó néni

Dear Students!


A múlt órán megtanultuk hogyan fejezik ki az időt az angolok.




1. feladat


What's the time?

Dal, hallgasd meg  ITT



2. feladat


Hallgasd meg, amit a múlt órán elmondtam az időről kétszer ITT !!!


3.feladat


Nézd végig ez a 20 perces videót! Nagyon szórakoztató és sokat fogsz belőle tanulni.

ITT tudod megnézni.

(https://www.youtube.com/watch?v=0Yq_rztquuU)


4.feladat

A füzetbe másold le az időt és írd mellé hogyan mondjuk angolul. Segít neked a TK. 40.o.


What's the time?

10:00.............................................

11:30..................................................

3:45..................................................

2:30...................................................

5:15...................................................

4:10................................................

7:35.................................................



5. feladat


Csináld meg a játékot ITT többször is!!!!


Best wishes!