HOGY HASZNÁLD A BLOGOT

Jelenlét (Adj magadról életjelet minden nap!)

2020. május 15., péntek

Matematika 2020.05.15. (126.óra) - András bá

2020.05.15.                        126.óra
 Gyakorlás
(Egész számok összeadása, kivonása)

+

Testnevelés-küzdősportok

Kedves gyerekek!

A hét végére egy kis átmozgatós kickbox videót küldök.
Remélem kellemesen elfáradtok!

kickbox videó

Szép hétvégét!
Szilvi néni

Matematika Edit néni ( 126. óra Egész számok összeadása, kivonása Gyakorlás)

Kedves ötödikesek!

Tegnap is nagyon vártam még a beküldendőt, de sajnos nem mindenkitől kaptam meg.
Így nem tudom, hogy ki mit nem értett meg teljesen.
Aki elküldte, annak megmutattam, hogy hol és miben van hibája, próbáltam újból elmagyarázni amit nem tudott. Remélem jó néhány embernek tudtam segíteni.
Az "ások" közül majdnem mindenki visszaküldte sok jó megoldás született.
Akiktől nem kaptam házi feladatot a pénteken feladott leckét FELTÉTLENÜL küldjék vissza.
Természetesen mindenkiét várom.
Akik nem küldték: N. Niki és Vitéz. Miért?

126. óra Gyakorlás

A mai órán papír alapon kell gyakorolnod elsősorban. Ezt lehetőleg 14 óráig küldjétek vissza!
(Ha valaki nyomós ok miatt később küldi nem baj, de szombaton és vasárnap én is szeretnék pihenni, mást csinálni)

A feladatokat ki is lehet nyomtatni, úgy is megoldhatod, illetve rendezetten leírod a füzetedbe.

Ha valamelyik feladattal még mindig nem boldogulsz írd meg levélben, hogy mit nem értesz?

A feladatlap:

Ha soknak érzed, kétszer fogj hozzá! Ha suliba járnánk ilyen feladatlapokat ott is meg kellene csinálni egy-egy órán!
Beküldendő PÉNTEKEN, garaiedit62@gmail.com

Gyakorolj!

1. Egész számok összeadása, kivonása https://learningapps.org/7631908


2. Egész számok összeadása, kivonása  https://learningapps.org/3132684


3. Összeadás, kivonás, műveleti jel kitalálása   https://learningapps.org/5422402

4. Összeadás, kivonás rövid alak    https://learningapps.org/7631865

5. Összeadás, kivonás rövid alakkal    https://learningapps.org/1958263

Történelem - 05.15.

Kedvesek,
ne feledjétek, hogy csütörtökig várom a múlt órán kiadott feladatot (két kódexlap készítése, amin számot adsz arról, amit megértettél a magyarok őstörténetéből).

Ehhez ma két segítő anyagot hoztam.
Egy videót:


És egy játékot:



Ma nem lesz online óra, de elérhető leszek a Teamsen, ha kérdésed merülne fel a kódexlapokkal vagy a mai anyagokkal kapcsolatban.

További jó munkát a kódexlapokhoz, és jó pihenést a hétvégére! ☺️

Kata n.

Hon- és népismeret 05.15.

Kedvesek,
mára három aktuális jeles nappal készültem nektek.

1. Olvasd el figyelmesen az alábbi kis szöveget!

Május 12-14. a Fagyosszentek napjai. No, de kik is azok a Fagyosszentek és fáznak-e?


Szervác, Pongrác és Bonifác három vértanú volt (történelemből már tanultuk, hogy azokat nevezzük vértanúknak, akiket a hitük miatt öltek meg). Őket nevezik Fagyosszenteknek.




Az elődeink megfigyelték, hogy május közepén, ezen a három napon mindig lehűl az idő. Ez akár tönkre is tehette a termést, mivel eddigre a fák és az elültetett növények is virágozni kezdenek már. Annyira féltek ettől a május lehűléstől, hogy különböző magyarázatokat találtak rá.

Egy népi magyarázat szerint Pongrác kánikulában megfagyott, Szervác a Tisza közepén víz nélkül megfulladt, Bonifácot pedig agyoncsipkedték a szúnyogok, ezért mérgesek ránk és évről évre visszajönnek, hogy bosszantsanak bennünket.

Mindszenten úgy tartották, hogy a szentek halálra fagytak a névnapjukon bekövetkezett fagyban, mert ruháikat a betegeknek adták.

Időjárás jóslások is kapcsolódnak ezekhez a napokhoz: úgy tartották, ha fagyosszentekkor nagy a hideg, akkor rossz termés várható. Máshol meg úgy gondolták, ha nagyon hideg van ilyenkor, hosszú lesz az ősz.

Egyes területeken még Zsófia napját (május 15.) is beleszámították a fagyos napok közé. ("Pongrác, Szervác, Bonifác, Zsófia is lehet gyász.")

A népi megfigyelések alapján a kényesebb palántákat (paradicsom, bab, uborka) csak fagyosszentek után ültetik ki.

2. Másold le a füzetedbe a kékkel szedett szövegrészeket! (Cím: Jeles napok májusban)

3. Szorgalmi: ültess a hétvégén paradicsomot/uborkát/babot, ha lehetőséged van rá. Küldj róla egy fotót a szorgalmi ötösért. ☺️

Kata n.

2020. május 15. Ének

Hahó ötödikesem!

A múlt alkalommal a középkor zenei életéről olvashattál. Emlékszel még a gregorián jellemzőire?

Itt egy gregorián ének kottaképét látod. Azok a kis négyzetecskék a hangjegyírás egyik legősibb változatai, a neumák.



A 7. század körül már próbálkoztak több szólamot is megszólaltatni egyszerre. Egészen a 12. századig csiszolgatták ezt a tudományt, így innen számítjuk a többszólamú éneklés meglétét.

Sőt, szolmizáltak is, és a kottaírás is kezdett lassan a maihoz hasonlítani. A szolmizálást Arezzoi Guido, itáliai bencés szerzetes találta ki. Olyan rendszert talált ki, amelyhez nem kellett túl sok eszköz: a kezük segítségével tanulták meg a hangokat, hangcsoportokat memorizálni.





Az egyházi zene mellett párhuzamosa jelen volt és fejlődött a népi, világi zene zene is. A legtöbb módosabb úr és hölgy játszott is valamilyen hangszeren.

Többféle hangszert használtak, ezek a ma is ismert hangszerek ősei. Felismered, melyik melyiké?


Itt van a rotta:




Ez a rebek:





Ezek pedig az organistrum és a pszaltérium:




12. század környékén, amikor a pápaság hatalma már nem volt olyan szilárd, a világi zene (tehát minden, ami nem a vallásról, vallásosságról szól) egyre inkább megjelenik. Innentől a fő műfaj a zenében a trubadúrköltészet.

Trubadúrok, trouverek, minnesängerek.... ők mind a lovagi költészet zenei ágának képviselői. Költők, zeneszerzők, akik balladákat, szerelmi dalokat énekelnek, az életszeretetet hirdették. Egy szólamban ugyan, de hangszerkísérettel, és a saját, nemzeti nyelvükön énekelnek.

🎵Hallgasd meg a EZT !

🎵Hallgasd meg a legismertebb trubadúr dallam, a Nyári ének mai "változatát" is!

Viszonthallásra!👂

Matematika Betti nénivel 2020.05.15.

Kedves Ötödikesek!

Oldjuk meg a feladatokat közösen!

Írj le mindent a füzetedbe !

                           Az összeadás és kivonás egyszerűbb alakja 
                               
                                                (Rövid alak )
1. Számítsuk ki !
                                   
(-8) + ( +3) =(-5)                    (-3) - ( +5) =(-3) +(-5) =(-8)       

(-7) + (-11) =(-18)                   (-4) - (-7)=(-4)+(+7)=+ 3          

(+5) + (-9) =(-4)                   (+9) - (+6) = (-3)                      

(-3) + (-8) = (-11)                (-5) - (- 2)=(-5) + (+ 2) =(-3)     

( +12)+ (-7)=(+5)               (-7) - ( +8) =(-7) + (-8) =(-15)      

(-13)+(+5) =(- 8)                   (-7) - (-7)= (-7) + (+7)=0

(-11) + (-4) = (-15)              (+8) - (-9) = (+8) + (+9 )= +17


2.Írjunk két jel helyett egyet ! Írjuk egyszerűbb alakba !


Nem kell elküldened semmit !

Gyakorolj!

 1. Rövid alak

 2.Összeadás, kivonás rövid alakja


 6.Összeadás,kivonás (rövid alak)

                                                  Szép hétvégét mindenkinek !