HOGY HASZNÁLD A BLOGOT

Jelenlét (Adj magadról életjelet minden nap!)

2020. március 25., szerda

Osztályfőnöki közérdekű közlemény

Kedves osztályom!

Köszönöm az eddigi munkátokat! Szandin és Grétin kívül, mindenkitől kapom a visszajelzéseket.

Mivel mostmár úgy hallottam, hogy több tanárral használtátok a Michrosoft Teams alkalmazást, így ezentúl mindig hétfőnként 8:30-9:00 óra között fogunk tartani osztályfőnöki órát, amikor megbeszélhetjük az esetleges felmerülő problémákat, és kicsit mesélhettek magatokról, hogy telnek a mindennapjaitok.
Amikor az alkalmazást használjátok, nem csak velem, mással is, arra kérlek titeket, hogy a webkamerát és a mikrofont kapcsoljátok ki. Csak akkor legyen bekapcsolva, ha szót kérsz, vagy a tanár téged szólít fel, mert különben hangzavar, káosz lesz belőle.

Másik téma: Osztálykirándulás
Még az oktatási intézmények bezárása előtt kaptuk a hírt, hogy az osztálykirándulásokat betiltják. Hogy meddig, ezt senki nem tudja megjósolni. 
Minden programunkat megszerveztük, szállásunk megvolt. Szerencsére egyedül a szállás kért előleget. Az osztalykirandulas.hu (aki a szállást intézte) nem adja vissza a pénzt, de megküldte a kompenzációt. A jövő tanévben szervezendő, náluk rendelt szállásra 10% kedvezményt biztosító kupont kaptunk. 
Még ha le is csengene a vírus és a veszélyhelyzet, június előtt nem tudnánk teljesen nyugodtan elindulni a fővárosba tömegközlekedéssel. Úgy gondoltuk Szilágyi Erika nénivel, hogy esetleg szeptember-októberben bepótolhatnánk - ha a helyzet is kedvező lesz, de erről még fogunk beszélni.
Remélem mihamarabb találkozunk. Vigyázzatok magatokra!
Legyen szép napotok!
Szilvi néni

Testnevelés 2020.03.25.

Kedves gyerekek!

Olvassátok el az egész oldalt és után kezdjetek a feladathoz!!!!

Kell 10-11 papírlap. Minden lapra ráírsz egy feladatot külön-külön, majd megfordítod, hogy ne lásd mi van ráírva és összekevered. Az udvar vagy a szoba különböző pontjain elhelyezed a lapokat vagy megkérsz valakit, hogy ő rejtse el (teszel rá egy kavicsot), úgy, hogy ne lásd mi van ráírva. Kijelölsz egy helyet, ami az indulási pont és tetszőleges sorrendben odafutsz a lapokhoz megfordítod elolvasod és teljesíted. Ha kész mehetsz tovább. Feladat vége, ha az összes feladatot teljesítetted. Lehet versenyezni a szüleitekkel vagy testvérrel, de akár saját magatokkal is. Ebben az esetben mérjétek az időt. 
A feladat előtt mindig végezzetek egy kis bemelegítést!


Feladatok: Helyezkedj el szabadon az udvaron, kertben. Vagy csak a másik szobában.
1.Térdemeléssel futás helyben, nagy intenzitású (amilyen gyorsan csak tudod) 30 térdemelés. Számold közben.
2. Sarokemeléssel futás helyben, nagy intenzitású. 30 db. Számold közben.
3. 10 db 4 ütemű fekvőtámasz
4. Páros lábon szökdelés helyben páros karú körzéssel előre 10x.
5. Pároslábon szökdelés helyben páros karú körzés hátra 10x.
6. 5db fekvőtámasz
7. 0,5 kg súllyal (egy kis üveges víz): zárt állásból ugrás kosárlabda alapállásba (hajlított terpeszállásba) nyújtott karú lendítéssel magastartásba, két kézzel fogod a súlyt magad előtt és onnan indulj 10x.
8.Beszaladsz a házba/fürdőszobába és alaposan kezet mosol. Majd kiszaladsz újra, vagy át a másik szobába.
9.Beszaladsz a házba/konyhába és leülsz egy székre 10x.
10. Harántterpeszben váltott lábú szökdelés 10x.
+1 Beszaladsz a házba és felpattansz apu, anyu hátára.
 😊 A +1 feladat: javaslom, hogy először mond el nekik mi a terved, illetve ha a fizikai adottságok nem teszik lehetővé, akkor anyu, apu ugrik a Te hátadra 😊 ( kihagyható feladat)

Matematika 2020.03.25. (103.óra) - András bá

2020.03.25.                        103.óra
Összefoglalás

1.) Tört értelmezése
       - egész felosztva nevező db egyenlő részre és abból 
        számlálónyi db-ot veszünk
      - osztás ( 2 / 5 = 2 : 5 ) művelet
      - arány ( 2 / 5 = 2 : 5  2 aránylik az 5-höz )

2.) Törtek ábrázolása számegyenesen
      


3.) Bővítés,egyszerűsítés
         

4.) Összehasonlítás
      Melyik a nagyobb?
            - azonos nevezőjűek esetében
            - azonos számlálójúak esetében
            - és ha semmi nem azonos

5.) Műveletek




   (Jövő órán dolgozat a "Törtekből" !)


Matematika Betti nénivel 2020.03.25.

A mai órán a törtek természetes számmal való osztását fogjuk gyakorolni szöveges feladatok megoldása során .


I.  Először is ellenőrizzük a házi feladatot ! Köszönöm azoknak ,akik elküldték a megoldásokat !Kérlek írd a lapra fényképezés előtt a NEVED,mert így nem mindig tudom beazonosítani kitől kaptam meg a feladatot .Ha nem jó a megoldás vagy nem készítetted el a feladatokat , javítsd a füzetedben !!!

1.feladat     Ha a hét minden napján ugyanannyit sétálok ,akkor hány kilométer jut egy napra              ha hetente 15 1/2 km-t teszek meg ?

 Adatok :  H=15 1/2 km       1 Hét = 7 Nap       N = ? km

Terv  :  H : 7=  N

Számítás :  15 1/2 = 31/2                  31/2 : 7=31 /14 =2 3/14 km 

Válasz : Egy adott napon 2 3/14 km -t teszek meg .

2.feladat     A munka 2/3 részét még nem végeztük el .Ennek elvégzését 5 gyerek vállalta   magára   úgy ,hogy mindegyik ugyanannyit teljesít mint a másik .Egy -egy gyerek mekkora részét végezte el a munkának ?


Adatok :    M= 2/3 rész       Gy = 5 fő      J = ?

Terv:  2/3 :5 = J 

Számítás :  2/3 :5 = 2/10 =1/5 

Válasz : a munka 1/5 része jut egy-egy gyereknek .



A mai órán számítógépen fogod  gyakorolni a törtekkel való műveleteket !

(Kattints a következő linkekre !)


1.Törtek egyszerűsítése ,bővítése   


2.Vegyesszám


3.Törtek összeadása ,kivonása


4.Törtek osztása


5.Törtek szorzása


Oldd meg a Tk 145/68  b )  d)  e)   g)    i)    j)   k)  m)  n)  o)  feladatát !

Most nem kell elküldened a megoldásokat ! Holnap ellenőrizni fogjuk !


 JÓ MUNKÁT KÍVÁNOK !

                   😊











2020. március 25. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves ötödikes!

Remélem, mindannyian csatlakoztatok már a Teams-hez. Jövő héttől minden szerdán 9 órakor ott találkozunk, és egy videóhívás keretén belül megbeszéljük az új tananyagot. Gyere szerdán, várlak szeretettel! 🙂

Témánk továbbra is: A helyesírás alapelvei.

Amit eddig tanultunk:
Kiejtés elve (pontosan úgy írjuk a szót, ahogy kiejtjük. Pl: világhírű, kell)
Szóelemzés elve (Jelöljük a szótőt és a toldalékot. Pl: tudja)

Ma jöjjön a harmadik elv: A hagyomány elve

Mondd ki hangosan ezeket a szavakat: Gergely, Lujza, Orsolya, Ibolya, János...

Akár j, akár ly betű állt a szóban, ugyanazt a hangot ("j") ejtetted.
Hogy melyik szóban kell ly-t írnunk, arra nincs pontos szabály.
Ilyenkor a hagyomány elve érvényesül.

A régies családnevekkel is ez a helyzet: Kölcsey Ferenc, Kossuth Lajos (Kiejtve: "Kölcsei" és "Kosút").

1. feladat

Oldd meg a munkafüzet 73. oldalán a 4. feladatot (az a) és b) feladatrészt nem kérem)!

Ellenőrizd a megoldásodat ezzel a játékkal! Javítsd is ki a munkafüzetedben, ha hibáztál! ✔️



2. feladat

Oldd meg a munkafüzet 73. oldalán az 5. feladatot!
Kata és Bence szógyűjteményét kell kijavítanod. A feladatmegoldáshoz használd a helyesírási tanácsadó portált (ITT)!

Nem kell küldened képet, csak írd ide megjegyzésbe, hogy Kata vagy Bence nyerte-e meg ezt a helyesírási feladatot! 🤷‍♀️


Erika néni

Nyelvtan Angi nénivel

Kedves ötödikesek!
Először is szeretném elmondani, hogy kiktől nem kaptam még vissza tananyagot:
-Erdős Boglárka
-fejes Kinga
-Gulyás Ádám
-Joó Zsombor
-Kacsari Nikolasz
-Márkus Nikó
-Szentpéteri Vitéz
Kérlek, mihamarabb pótoljátok, mert a mai anyagot is be kell már küldeni!

Biztosan gyakoroltad tegnap a j, ly-os szavakat. Ezek a szavak a hagyomány alapelvéhez tartoznak.

írd fel a füzetedbe a címet: Hagyományos írásmód 
Másold le a füzetedbe a vázlatot!
1. A régi családnevek megőrizték a ma már nem használatos betűket
             Pl.: Széchenyi, Kossuth, Tóth, Rácz stb.
2. Az ly hang már kiveszett a beszédünkből, de az írásunk még megtartotta.
             Pl.: skatulya, Orsolya, pálya stb.
A tegnapi játékból írj le néhány j betűs és ly-os szót!

                    J                                                           LY
 -                                                                    -
-                                                                     -
-                                                                     -
-                                                                     -
-                                                                     -

Végül oldd meg a munkafüzeted feladatait!
72/2. feladat, 73/4.  a) és b) nem kell, 73/5.

Kérlek fotózd le a múlt órai és a mai füzetbeli munkádat , a munkafüzet megoldott feladatait, majd küldd el a vargatamasblogos@gmail.com címemre! Ne feledd a nevedet és a tantárgyat beírni a Tárgy rovatba!

Angi néni

2020. március 25. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó ötödikesem!

Ma is gyakorolhatsz még.


Oldd meg a következő feladatokat!

1. EZT (A hibátlan megoldásig ismételd!)

2. MEG EZT (A hibátlan megoldásig ismételd!)

3. MEG EZT IS

4. MEG MÉG EZT IS (A hibátlan megoldásig ismételd!)



Egy hét múlva, március 31-én kedden a helyesírás alapelveiből tesztet írunk. Nézd át a tankönyvet (Tk.: 65-78. oldal) és  a munkafüzet feladatait (Mf.: 57-78. oldal)!
Gyakorolj a netes feladatokkal is!


Április 1-jén 17 órakor a Microsoft Teams-ben legyél elérhető!

Jó munkát!

Nyelvtan-Anikó néni

 

 Kedves Gyerekek!


Remélem a múlt órán ügyesen el tudtátok sajátítani a kiejtés elvének helyesírását. Gondolom megnéztétek a videót és elolvastátok a tankönyvet és azok alapján könnyen meg tudtátok csinálni a feladott anyagot.

1. feladat


Nyisd ki a füzeted és másold le a következő vázlatot!


A kiejtés szerinti írásmód

A kiejtés szerinti írásmód elve azt jelenti, hogy a szóelemek írásmódját köznyelvi kiejtésük szerint írjuk.

A legtöbb szó végén hosszú ú, ű található, de vannak kivételek, például: hamu, kapu, saru, falu stb.

A szavak végén az i legtöbbször rövid: Gizi néni nézi, kicsi Peti kezében óriási kifli. Van néhány kivétel: sí, ri, gyí, kikirikí

Vannak olyan szavaink, amelyeknek minden alakjában hosszú a szókezdő és szó belseji í,ú,ű :íz , ízes , ízek, szín, színes, színek, hús, húsos, gyűjt, gyűjtés, gyűjtemény.

2. feladat


Rajzold le a táblázatot a füzetedbe és töltsd ki a táblázatot a kéz szó mintájára!

Figyelj oda, hol a kéz szóban a hosszú magánhangzó rövid lett, ott a többi szóban is megrövidül a magánhangzó!!!




kéz
híd
ín
tűz
víz
út
kézben





kézzel





kézi





kezet





kezek





kezes





kezem









 3. feladat


Mikor helyesek az egyes alakok? Írj egy-egy mondatot az alábbi szópárok tagjaival!

áru/árú.........................................................................................................................
falu/falú........................................................................................................................
elöl/elől........................................................................................................................


5.feladat

Töltsd fel a füzetbeli munkádat!IDE 
( https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSckimAsIvQBDX4eBsN9nnS3kVswH_fahlDsc-uFPnhXwo2eDQ/viewform?usp=sf_link


4. feladat

Játék ITT



Jó munkát!


Irodalom


Kedves Gyerekek!


A múlt órán fel kellett töltenetek az órai vázlatot és a rajzot. Nagyon szépen köszönöm annak a 12 embernek, aki ezt megtette. Ők kapnak egy + pontot. Van, akinek már csak egy + kell az órai munka 5-éhez. A többieket is szeretném kérni, hogy próbálkozzanak a feltöltéssel!

1. feladat

Ismétlő kérdések a 14. fejezetből. Írd le a vastagon szedett részt a füzetbe és válaszodat!
A füzetben címnek írd fel 14. fejezet!


-Magyarázd meg a következő kifejezéseket! nincs ínyére, kutyául van dolga, zabolán nem tartja
- Fűzz magyarázatot az "Egy turós lepényért látását nem adtam"...sorhoz!
-Mit mondhatott a gazda, amikor a felesége hazatért a csecsemővel?

Szorgalmi feladat 5-ösért!!!! Készítsd el a családfádat egy A/4-es lapra.

 Rajzolj egy fát és abba rendezd el az ismert családtagokat! Írd  oda a rokonsági fokot és egyéb információkat( pl. Születési idő, halálának ideje, foglalkozása...)

TÖLTSD FEL IDE!!!!!
( https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdq21rY24Oj6dkVTEHLNS6lJdrZb19jI2mjEx2eWe26AL1HnQ/viewform?usp=sf_link)


2.feladat

Mf.49.o/5
Mit tudtunk meg Iluska és Jancsi családtagjairól? Töltsd ki a táblázatot!


3. feladat

Mf. 50.o/6. karikázd be az igaz állítások betűjelét!


4. feladat

Hallgasd meg a 15-16.fejezetet!
15. fejezet ITT
16. fejezet ITT

Olvasd fel hangosan a családban (anyának, apának, kistesónak)!

Jó munkát!